Внимание!
Приведенные здесь вопросы приведены в качестве ПРИМЕРОВ. Вопросы на экзамене могут быть не теми же вопросами. Также могут быть заданы похожие или близкие вопросы.
ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ЭКЗАМЕН - ПРИМЕРЫ ВОПРОСОВ
TEFSİR
- Tefsir, te’vil, tercüme ve meâl terimlerini açıklayınız. Bunlar arasında ne gibi farklılıklar vardır? Yazınız. / Тафсир, тавиль, котормо жана меал деген терминдерди түшүндүрүп бергиле. Булардын кандай айырмалары бар? Жазгыла.
- Rivayet tefsiri ne demektir? 5 adet rivayet tefsirini müfessirlerinin adı ile birlikte yazınız. Dirayet tefsiri ne demektir 5 adet dirayet tefsirini müfessirlerinin adı ile birlikte yazınız. / Риваят тафсири деген эмне? 5 тафсирди муфассирлердин аттары менен кошо жазгыла. Дираят тафсири деген эмне? 5 тафсирди муфассирлердин аттары менен кошо жазгыла.
- Muhkem ve müteşabih ayetler ne demektir? Müteşabih ayetlerin te’vil edilmesi konusunda Selef ve Halef âlimlerinin görüşlerini yazınız. / Мухкам жана муташабих аяттары деген эмне? Муташабих аяттарын тавиль кылуу туурасында салаф жана халаф аалымдардын көз караштарын жазыңыз.
- Sûrelerin Mekkî ve Medenî olarak ikiye ayrılmasındaki ölçü nedir? Mekkî ve Medenî surelerin özellikleri nelerdir? 5 tane Mekkî sûre, 5 tane Medenî sûre adını yazınız. / Кайсы критерий боюнча сүрөлөр меккий жана маданий болуп болунөт? Меккий жана маданий сүрөлөрдүн өзгөчөлүктөрү эмне? 5 меккий жана 5 маданий сүрө аттарын жазыңыз.
- “Esbâb-ı nüzul” ne demektir. Nüzul sebeplerini bilmenin Kur’an-ı Kerim’in anlaşılmasındaki önemini ve faydalarını yazınız. / Асбаб ан-нузуль деген эмне. Нузуль себептерин билүү Куранды түшүнүүдө болгон маанилүүлүгү жана пайдалары тууралуу жазыңыз.
- Kur’an-ı Kerim’in Mushaf haline getirilmesi hangi ihtiyaçtan doğmuştur? Bu faaliyette kimler görev almış ve Kur’an-ı nasıl cem etmişlerdir (derlemişlerdir)? / Куранды бир мусхаф абалына алып келүүгө эмне себеп болгон? Бул процесте кимдер орун алган, Куран кандай таризде топтолгон (жам кылынган)?
- Tefsir tarihi sürecinde ortaya çıkan “tefsir ekolleri” nelerdir? Bu ekollerden 5 tanesinin adını yazınız ve kısaca tanıtınız. / Тафсир тарыхы этаптарында пайда болгонтафсир мектептери кайсы? Бул мектептерден бешөөнүн аттарын жазып, ар бир мектеп тууралуу кыскача маалымат бериңиз.
- Ayetlerin ve sûrelerin Kur’an içindeki tertibi (sıralaması) nasıl yapılmıştır? Bilgi veriniz. / Курандын ичиндеги аят жана сүрөлөрдун тартиби (кезеги) кандай коюлду? Маалымат бериңиз.
HADİS
- Hz. Peygamber döneminde “hadislerin yazılması” hakkında bilgi veriniz. Hz. Peygamber ve sahabe döneminde neler yazılmıştır? Örnek veriniz. / Аз. Пайгамбардын доорунда “хадистердин жазылуусу” жөнүндө маалымат бериңиз. Аз. Пайгамбар жана сахаба доорунда эмнелер жазылган? Мисал бериңиз.
- Mütevâtir hadis ne demektir? Bir hadisin mütevâtir olmasının şartları nelerdir? Bir mütevâtir hadis örneği veriniz. / Мутаватыр хадис деген эмне? Мутаватыр хадистин шарттары кайсылар? Мутаватыр хадиске мисал бериңиз.
- “Sahih hadisin” tarifini yaparak, bir hadisin sahih olabilmesi için gereken şartları söyleyiniz. / Сахих хадистин аныктамасын жана сахих болушундагы шарттарды айтып бериңиз.
- “Tedvinü’l-Hadis ne demektir? Ne zaman başlamıştır? Bilgi veriniz. Hicrî ikinci ve üçüncü asırda hangi türde hadis kitapları yazılmıştır? / Тадвинү-л хадис деген эмне? Качан башталган? Түшүндүрүп бериңиз. “Тадвинү-л хадис” деген эмне жана качан башталган? Хижра жыл санагы боюнча II-III кылымдарда кайсыл түрдөгү хадис жыйнактары жазылган?
- Mevzû (uydurma) hadis ne demektir? Bir hadisin uydurma olduğu nasıl anlaşılabilir?/ Мавдуъ (токума) / Жалган хадис деген эмне? Бир хадистин мавдуъ / жалган экенин кантип билсек болот?
- Hadis tahammül (öğrenme ve öğretme) yolları nelerdir kısaca açıklayınız. / “Тахаммулу-л хадис” (хадисти үйрөнүү ж/а үйрөтүү) жолдору кайсылар?Кыскача түшүндүрмө бериңиз?
- Hadis râvisinde bulunmaması gereken 10 kusur (metâin-i aşere) nedir? Sıralayınız. / Хадис раависинде болбоосу талап кылынган 10 кемчилик (матааъин-и ъашара) эмне? Ирети менен жазыңыз?
- Temel hadis kaynakları olan Kütüb-i Tis‘a (Dokuz Ana Hadis kitabı) hangileridir? Yazarları ile birlikte bu kitapların isimlerini sıralayınız. / “Кутуб-и Тисъа” (негизги тогуз хадис жыйнагы) кайсылар жана аларды авторлору менен бирге тизмектеп жазгыла?
İSLAM HUKUKU
- “Fıkıh” ile “Fıkıh Usulü’nün” (Usul-i Fıkıh) tanımlarını yaparak aralarındaki farkı söyleyiniz. / Фикх” жана “фикх усулу” илиминин аныктамаларын жазып, экөөнүн ортосундагы айырмаларды атагыла.
- Mütevâtir Sünnet ve Âhâd Sünnet nedir? Tanımlayarak delil olarak kabul edilebilecek alanları ve hükümleri hakkında bilgi veriniz. / Мутаватир сүннөт жана ахад сүннөт деген эмне? Бул экөөнүн аныктамасын жазгыла жана далил боло алган тармактарын жана өкүмдөрү жөнүндө маалымат бергиле.
- Teklîfî hükümlerden “Farz” ve “Vacib”in tariflerini yaparak aralarındaki farkı ve hükümlerini belirtiniz. / Таклифи өкүмдөрдөн болгон “Фарз” жана “Важиптин” аныктамасын жазгыла жана экөөнүн ортосундагы айырмалар, өкүмдөр тууралуу маалымат бергиле.
- İslam hukukunun fer’î delillerinden “ıstıshab”ı örnekle açıklayınız. / Ислам укугундагы фари далилдерден болгон “истисхабды” мисалдар берип кыскача маалымат бергиле.
- Bir nikâh akdinin gerçekleşebilmesi için gerekli şartları izah ediniz. / Нике келишиминин дурус болушу үчүн керектүү шарттарды атап бергиле.
- Kocası ölen veya boşanan bir kadının yeni bir evlilik yapabilmesi için beklemesi gereken iddet süreleri hakkında bilgi beriniz. / Күйөөсү каза болгон же күйөөсү менен ажырашкан аялдын башка бирөөгө турмушка чыгуу үчүн күткөн идданын мөөнөтү тууралуу маалымат бергиле.
- Bir kızın, velisinin izni olmadan gerçekleştirdiği evliliğin hukuki durumu hakkında mezheplerin görüşlerini delillerle izah ediniz. / Мурда турмушка чыкпаган бир кыздын (жубан эмес) валисинин уруксааты жок эле турмушка чыгуусунун абалы тууралуу мазхабдардын көз караштарын далилдери менен атап кыскача айтып бергиле.
- İslam ceza hukukunun temel prensipleri hakkında bilgi veriniz. / Ислам жаза укугунун негизги принциптери туурасында маалымат бергиле.
KELÂM
- Mutezile’nin İslam düşüncesine katkıları nelerdir? / Мутазиланын Ислам ой жүгүртүүсүнө кошкон салымы кандай?
- Ashabu’r-reyin temel özellikleri nelerdir? / Асхаабу Рейдин негизги өзгөчөлүктөрү кандай?
- Mâtürîdî’ye göre bilgi kaynakları nelerdir? Açıklayınız. / Матуридинин көз карашы боюнча маалымат булактары кайсылар? Түшүндүрмө бериңиз.
- Mürtekib-i kebire (büyük günah işleyen kimse) ile ilgili Hâricîler’in, Mutezile’nin, Mürcie’nin ve Ehl-i Sünnet’in görüşlerini yazınız. / Муртакиб-и Кабира (чоң күнөө кылган адам) жөнүндө Харижиттер, Мутазила, Муржиенин жана Ахли Сүннөттүн көз-караштарын жазыңыз.
- Allah’ın varlığının delillerinden olan hudüs delilini açıklayınız. / Алланын бар экендигинин далилдеринен бири болгон худус далилдерин түшүндүрүп бериңиз.
- Müşebbihe ve Mücessime’nin haberî sıfatlarla ilgili inanışlarını açıklayınız. / Мушаббаха жана Мужассиманын хаберий сыпаттарга байланыштуу ишенимдерин түшүндүрүп бериңиз.
- Ru’yetullah (Allah’ın ahirette görülmesi) ile ilgili Ehl-i Sünnet ve Mutezile arasındaki görüş ayrılıklarını açıklayınız. / Ахли Сүннөт менен Мутазиланын Руятуллахка (Аллахты акыретте көрүү) байланыштуу пикир келишпестиктерин түшүндүрүп бериңиз.
- Deistlerin peygamberliği kabul etmeme nedenleri nelerdir? / Дейисттердин пайгамбарлыкты кабыл албашынын себеби эмнеде?
MEZHEPLER TARİHİ
- Mezhepler Tarihi ile ilgili kaynak eserlerin özellikleri nelerdir? Kısaca açıklayınız. / Мазхаптар тарыхына байланыштуу булактардын өзгөчөлүктөрү кандай? Кыскача түшүндүр бергиле.
- Mutezile mezhebinin beş esasını yazarak el-Va’d ve’l-vaîd prensibini açıklayınız. / Мутазила мазхабынын беш принцибин жазып, аль-Ваъд ва'л-ваид принцибин түшүндүрүп бергиле.
- Mezheplerin doğuşunda etkili olan sebepleri sayarak bunlardan insan unsuru hakkında bilgi veriniz. / Мазхаптардын пайда болушунда таасирин тийгизген факторлорду атап, булардын ичинен адам фактору жөнүндө маалымат бергиле.
- Cemel ve Sıffin Savaşları’nın mezheplerin doğuşundaki etkisini açıklayınız. / Жемел жана Сыффын согуштарынын мазхаптардын пайда болушунда тийгизген таасирлерин айтып бергиле.
- İmamiyye Şiası’nın imamet anlayışını açıklayınız. / Имамиййанын шиасынын «имамат» түшүнүгүн түшүндүрүңүз.
- Ehl-i Sünnet’in Müslümanlar arasında yaygın/hâkim mezhebe dönüşmesinin sebeplerini yazınız. / Ахли сунна мазхабынын мусулмандар арасында кеңири жайылышындагы себептерин жазгыла.
- İmamiyye Şiası ile Zeydiyye mezhebinin imamet görüşlerini karşılaştırmalı olarak açıklayınız. / Имамиййа жана Зайдия мазхабынын имаматтык көз караштарын салыштырмалуу түрдө түшүндүрүп бергиле.
- Cebrî ve Kaderî düşüncenin ne anlama geldiğini açıklayınız. / Жабрий жана Кадарий түшүнүгүнүн кандай маанини берерин түшүндүрүп бергиле